Dane z lat 2018-2023 wskazują na spadek uczestnictwa uczniów w lekcjach religii (7,7 p. proc.). Największy spadek jest w liceach ogólnokształcących (20,7 p. proc.), a najmniejszy w przedszkolach (1,2 p. proc.).
Odsetek uczęszczających różni się terytorialnie – w roku szkolnym 2022/2023 najmniej uczniów uczęszczało na lekcje religii w diecezji warszawskiej (59,8 proc.), a najwięcej w diecezji przemyskiej (96,5 proc.). Należy też podkreślić, że w ujęciu diecezjalnym wskazać można zarówno wysokie spadki, np. w diecezji opolskiej o 30 p. proc., ale także wzrosty, np. w diecezji sandomierskiej w latach 2019/2020 a 2022/2023 nastąpił wzrost o 3,2 p. proc.
Dane ukazują, że zjawisko przemian uczestnictwa w lekcjach religii jest wielowymiarowe i różnicuje się w czasie, przestrzeni oraz w zależności od typów szkół.
Należy też podkreślić, że w latach referencyjnych nieznacznie wzrósł odsetek świeckich nauczycieli religii i spadł księży diecezjalnych uczących tego przedmiotu: 2018/19 roku było 58,3 proc. świeckich katechetów względem 31,6 proc. księży diecezjalnych, a w 2022/23 – 59,6 proc. względem 30,3 proc.
Odsetek uczniów uczęszczających na lekcje religii we wszystkich typach placówek edukacyjnych
(łącznie) w roku szkolnym 2022/23 według diecezji. Źródło: Komisja Wychowania Katolickiego KEP.